استاد حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه       

 حماسه سیاسی مستلزم مدیریت سیاسی است .    

                                                                                                                                                       در جهان معاصر که دستخوش تغییرات سریع و پیچیده اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی گردیده است. تنها عنصر «مدیریت» قادر خواهد بود بر مشکلات و چالش‌های پیش رو فائق آید.

«علم مدیریت» با قدرت شگرف خود با ارائه روش‌های نوین و نواندیشانه، قادر خواهد بود در تمام عرصه‌های پویای جامعه قدرت نمایی کند. ولایه‌های بهم چسبیده و انباشت شده معضلات متعدد جامعه در بعد کلان و خرد را از هم وا نماید. چراکه مشکل اساسی حیات بشری، نحوه مدیریت برمنابع و سیاست چگونگی استفاده از سرمایه‌های اجتماعی است.

سیاست‌ها و تصمیمات مهم دولتی و حکومتی منوط به اعمال مدیریتی خواهد بود که بردیدگاه‌های رفیع مدیریت‌های علمی استوار باشد.

حماسه سیاسی

حماسه در ادبیات به خلق اثری ماندگار و جلوه‌ای پایدار معنی می‌شود. انگیزه توأم بر اراده و پشتکار منجر به حماسه آفرینی در یک فعل خواهد شد. آنچه که حماسه را می‌سازد دفاع و جستن به جلو و مقاومت در برابر هرگونه حربه و فشار از سوی مقابل است.

کاربست‌های لازم برای خلق یک حماسه به یاد ماندنی ناشی از شناخت و بکارگیری ابزارهای لازم آن است.

«حماسه سیاسی» به معنای به منصه ظهور رسیدن اراده‌ای جمعی جهت تغییر و دگرگونی اوضاع و احوال سیاسی یک جامعه و اصلاح وضع موجود به وضعیتی مطلوب می‌باشد. و برای نیل بدین مقصود باید دانست که حماسه سیاسی مستلزم مدیریت سیاسی است. و مدیریت سیاسی مقدم بر سیاست است.

هرگاه سیاستی غیر اصولی و فاقد مدیریت بر دولت چیره شود، قدرت دولت تضعیف و آلت دست سیاست غلط خواهد گشت.

حماسه سیاسی فرآیندی جمعی است که توده‌ها با مشارکت سیاسی آن را متجلی خواهند ساخت. و در این میان، مشارکت سیاسی مبیّن آن خواهد بود.

مشارکت سیاسی

مشارکت سیاسی به معنای درگیر شدن فرد در سطوح مختلف فعالیت در نظام سیاسی جهت تبیین توزیع قدرت و تعیین سیاست های جامعه است. حکومتی که مردم در آن مشارکت داشته باشند کارآمدتر است. افرادی که از تصمیمات تأثیر می‌پذیرند حق دارند در گرفتن تصمیمات شرکت داشته باشند. مشروعیت و حکومت بر مشارکت سیاسی استوار است. و لازمه مشارکت سیاسی داشتن خرد سیاسی است.

خرد سیاسی

خرد سیاسی، بن مایه مشارکت سیاسی است. خرد سیاسی محور تعیین کننده «وحدت سیاسی» می‌باشد. چراکه ماهیتی موثر و نافذ دارد و این نفوذ نیز در جامعه اثر گذار بوده و موجب وحدت و انسجام جمعیت یا گروهی می‌گردد که دارای وجه مشترک عقیدیتی –سیاسی اند. وحدت سیاسی متأثر از خرد سیاسی در نقش منسجم کننده و جهت دهنده در یک جریان و یا حرکت سیاسی به نحوی قابل مشاهده است. از این رو احزاب و دستجات سیاسی اولین قدم و هدف خود را که همانا تفاهم و وحدت سیاسی است را دنبال می‌کنند و همواره مواضع و مانیفست‌های خود را بر وحدت جمعی منطق می‌سازند.

جامعه‌ای دارای رفاه و سعادت عمومی است که حاکمان آن ملزم به انجام خرد سیاسی باشند.

اجتماع سیاسی

حماسه سیاسی در اجتماع سیاسی خود نمایی می‌کند و اجتماع سیاسی وقتی پدید می‌آید که هریک از افراد «حق» را بدست اجتماع بسپارند. در اجتماع سیاسی عقاید و نظرات افراد واحد می‌شود و اجتماع خود به داوری می‌نشیند و هیچکس از قانون معاف نیست. آنچه که اجتماع را حرکت می‌دهد، تصمیم افراد است.

اجتماع سیاسی محرک فرایند سیاست است و این قوه که از «سینرژی» جمع افراد شکل می‌گیرد از پتانسیل بالایی برخوردار است که می‌تواند اوضاع جامعه را به شکل دلخواه رقم بزند و خلق حماسه نماید.

فرهنگ سیاسی

خلق حماسه سیاسی مستلزم دانش ادبیات، تجزیه و تحلیل، تفسیر، توجیه، بینش، نظام، موضع گیری و فرهنگ سیاسی است.

فرهنگ سیاسی عبارت است از ایستارها و سمت‌گیری‌های فردی نسبت به سیاست در میان اعضای یک نظام. فرهنگ سیاسی مترتب از باورهای سیاسی که در برگیرنده هنجارهایی مانند حق افراد در مشارکت فعالیت‌های سیاسی است.

نخبگان سیاسی

حماسه سیاسی بدون نخبگان سیاسی میسر نخواهد بود. نخبه سیاسی به افرادی گفته می‌شود که به نحو مستقیم و غیر مستقیم در موضوعات حکومتی و امور سیاسی سهم قابل ملاحظه‌ای دارند. نخبگان اقلیت بانفوذی هستند که جماعت بزرگی را رهبری می‌کنند. این اشخاص و یا گروه‌ها کسانی‌اند که در نتیجه قدرتی که بدست می‌آورند و تأثیری که برجای می‌گذارند مورد عنایت جامعه واقع می‌شوند.

نخبه سیاسی کسی است که صاحب تفکر و اندیشه‌های نو و ابتکارات بدیع سیاسی در فضاهای مختلف جامعه بوده و از دغدغه‌های ملی و اولویت‌های اساسی و خواست و مطالبات مردم آگاه بوده و قدرت حل آن را داشته باشد.

نخبه سیاسی از متن جامعه فاصله نمی‌گیرد و با اقشار جامعه و سایر طبقات و گروه‌های مرجع اجتماعی ارتباط مستمر دارد و در مجامع عمومی حضور فعال داشته و جنبه دمکراتیک و مردمی خود را حفظ می‌کند.

تنوع احزاب

نخبگان سیاسی که از سوی احزاب تعیین می‌شوند دمکراتیک‌ترین شکل تعیین نخبگان است. تنوع و گوناگونی احزاب که فعلا در کشور به دلایل عمده سیاسی رونق چندانی ندارد، طیف وسیع و گسترده‌ای از جامعه را دربر دارند و این خود نوعی «بی نخبگی»تلقی می‌شود و جامعه را آزار می‌دهد. تنوع احزاب از طیف‌های گوناگون (نه همسو)بلکه چند سویه مایه پویایی و شکوفایی امور سیاسی کشور خواهد بود. چند صداییی سبب می‌شود که صدای بهتر، رساتر شنیده شود و شفافیت در ماهیت و مواضع روشنتر بیان گردد.

انتخابات

انتخابات پرشورترین و عمیق‌ترین حرکت سیاسی یک کشور تلقی می‌شود که معمولا در آن بیش از نیمی از جامعه دخالت داده می‌شوند. مشارکت حداکثری بقای سیاسی یک نظام را تأمین می‌نماید.

رشد و شکوفایی جوامع همواره مدیون مشارکت های سیاسی – اجتماعی آحاد جامعه می‌باشد که از طریق ایجاد بسترهای لازم توسط سیاست مداران حاکم بر جوامع محقق خواهد شد.

آنچه که در مدیریت سیاسی یک جامعه مهم به نظر می‌رسد «برقراری تعادل و موازنه بین نیروها و قدرت‌های سیاسی است»

در حماسه آفرینی انتخابات سال 92 حماسه‌ای ماندگار خواهد بود که فضا و شرایط لازم در اختیار حماسه آفرینان فراهم گردد. و این امر مستلزم فعالیت آزاد مطبوعات، احزاب و دستجات سیاسی، همایش‌ها و رسانه ملی و سایت ها و ... است

اگر کاندیدای اصلح با هوشیاری، شناخت و صلاح دید مردم انتخاب شود، امید اصلاحات در امور سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه محقق خواهد شد. و میثاق بزرگترین منشور ملت «قانون اساسی» نیز با تفکر و اندیشه نخبگان سیاسی و قانونمداران جلوه خواهد نمود.

به امید دستیابی یه فرصت‌های طلایی اصلاحات در امور سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی اجرایی وتوسعه ای میهن عزیزمان «ایران» - «حماسه تان جاویدان»